امروز: پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403 برابر با 02 می 2024

اختصاص 7 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفات گیاهی در هرمزگان

میناب نیوز:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت:7 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مربوط به حوادث غیرمترقبه و خشکسالی در قالب موافقت نامه مبارزه با آفات وبیماریهای گیاهی برای تامین مواد و تجهیزات مورد نیاز جهت کنترل عوامل خسارتزا اختصاص یافت.

به گزارش میناب نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس " طهماسب غلام پور" با بیان اینکه از این میزان اعتبار اختصاص داده شده، یک میلیارد و 500 میلیون ریال جهت مبارزه با شب پره مینوزگوجه فرنگی 5/2 میلیارد ریال برای پسیل مرکبات و 5/2 میلیارد ریال نیز برای زوال مرکبات و 500 میلیون ریال جهت انجام تحقیقات و مطالعه می باشد که این اعتبار برای پسیل وزوال مرکبات برای اولین بار با تلاش سازمان ومساعدت معاونت برنامه ریزی استانداری اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: این اعتبارات در راستای خرید سموم و تجهیزات غیرشیمیایی کنترل عوامل خسارتزای گیاهی هزینه و پس از تامین بین بهره برداران توزیع می گردد.

غلام پور اضافه کرد: با این اقدام، ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت در مزارع و باغات، شاهد افزایش میزان تولید مرکبات و گوجه فرنگی در سطح استان خواهیم بود.

شایان ذکر است که "شب پره مینوز" آفتی خطرناک است که به تمامی مراحل رشدی گیاه میزبان حمله کرده و بین 50 تا 100 درصد خسارت وارد می کند که خسارت آن به صورت کاهش رشد گیاه میزبان، ایجاد مینوز در برگ، خسارت به میوه وکاهش بازارپسندی، قابل مشاهده است و با توجه به خسارتهای وارده، در لیست آفات قرنطینه ای اکثر کشورها قرار گرفته بطوری که به دلیل انتشار و انتقال در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران و به تبع آن در استان هرمزگان نیز مشاهده شده است.

حشرات کامل این آفت حدود 10 میلیمتر طول دارند و دارای بدنی خاکستری تا روشن با لکه های نقره ای رنگ تا خاکستری، شاخکهای نخی و به طور متناوب با رنگ تیره و روشن دیده می شوند.

که حشرات ماده بین 260 تا 300 عدد تخم روی برگهای گیاه میزبان می گذارند و بیشترین تخم گذاری آفت در دو روز اول خروج حشرات کامل انجام می شود و تخم ها بعد از پنج تا هفت روز تفریخ می شوند دوره چهار سن لاروی آنها در طی مدت 20 روز سپری می شوند لاروهای سن آخر با تنیدن پیله در اطراف خود در داخل خاک یا روی برگها تبدیل به شفیره می شوند.

آفت پسيل آسيايي مرکبات نیز از جمله آفات مهم و خطرناک مرکبات در دنيا است و علاوه بر خسارت مستقيم از طريق تغذيه از شيره گياهي و ترشح عسلک و رشد قارچ مولد دوده، ناقل يکي از خطرناکترين بيماري هاي مرکبات به نام ميوه سبز مرکبات است.

عارضه زوال مرکبات ناشی از پوسیدگی ریشه نزدیک به چهار سال در باغات مرکبات شهرستانها ی حاجی آباد،بندرعباس، میناب رودان گزارش شده که براساس بازدیدفنی محققین موسسه گیاهپزشکی کشور عواملی نظیر ضعف گیاه ناشی از خشکسالی ، مشکلات تغذیه ای ، عوامل قارچی خاکزارو نماتد از جمله دلایل عمده بروز این عارضه معرفی شده اند.

برهمین اساس تهیه و توزیع قارچکش ریدومیل براساس دستورالعمل از جمله اقدامات معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهت جلوگیری از افزایش خسارت این عارضه به باغات مرکبات استان بوده است

رای دادن به این مورد
(0 رای)
کد خبر: 899

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge