امروز: جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک کلید خورد

میناب نیوز: عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران امروز پنج‌شنبه با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی آغاز شد.

به گزارش میناب نیوز، استاندار هرمزگان در حاشیه آغاز به کار این طرح بزرگ نفتی اظهارداشت: این طرح استراتژیک و ملی با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از کوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن ازطریق پایانه جدید جاسک احداث تکمیل می‌شود.

وی افزود: خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران از طریق یک خط لوله ۴۲ اینچ با طول تقریبی یک‌هزار کیلومتر و با استفاده از پنج تلمبه خانه بین راهی و ۲ ایستگاه توپکرانی، همچنین تعداد ۱۱ پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر آغاز به کار کرد.

فریدون همتی افزود: این طرح شامل پایانه دریافت نفت،‌۲۰ مخزن به ظرفیت مجموع ۱۰ میلیون بشکه و تاسیسات جانبی شامل ۳ عدد گوی شناور و اسکله صادراتی است.

استاندار هرمزگان هزینه اتمام خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک را ۱.۵ میلیارد یورو اعلام کرد و افزود: این طرح هم‌اکنون ۳۹ درصد پیشرفت داشته که شامل ۸۶۰ کیلومتر عملیات مسیرسازی،‌۴۴۰ کیلومتر ساخت لوله، ۳۵۰ کیلومتر لوله حمل شده به کارگاه، ۲۶۰ کیلومتر نیز عملیات جوشکاری است.

وی از دیگر هدف‌گذاری احداث این طرح به تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های  صادراتی کشور و متنوع‌سازی آن و هم‌چنین توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اشاره کرد.

همتی از دیگر مشخصات این طرح به بخش‌های تامین یک هزار کیلومتر لوله سازگار با نفت ترش، احداث خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام از تلمبه‌خانه گوره به پایانه جاسک به طول تقریبی یک هزار کیلومتر، احداث پنج تلمبه‌خانه، احداث سه ایستگاه دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی اشاره کرد.

همتی گفت:‌احداث ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال برق و احداث ۱۰پست برق،‌احداث ۲۰ مخزن ذخیره‌سازی به ظرفیت کلی ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک با سرمایه‌گذاری ۲۱۷ میلیون یورو توسط بخش خصوصی و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور(SMP)، خطوط لوله زیردریایی، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران از دیگر بخش‌های طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک است.

به گفته استاندار هرمزگان، طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک با ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در استان‌ هرمزگان و استان‌های همجوار آن شامل کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس، بازار کار مناسبی را برای صنایع مختلف نظیر فولاد، پمپ‌سازی، لوله‌سازی، پیمانکاران نفت و گاز و دیگر سازندگان تجهیزات داخلی فراهم می‌کند.

همتی اضافه کرد: همه پیمانکاران و مشاوران این طرح ملی و راهبردی ایرانی بوده و بخش عمده تجهیزات و کالاهای مورد نیاز توسط سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی از داخل کشور تامین می‌شود، براین اساس افزون بر ۹۵ درصد خدمات، تجهیزات و کالاهای این طرح نیز ایرانی است.

وی ابراز داشت: اجرای طرح انتقال نفت به جاسک و احداث پایانه صادرات نفت در منطقه مکران در جاسک اقتدار اقتصادی و تولیدی برای کشور را به همراه دارد.

وزیر نفت گفت: برای طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک که توسط پیمانکاران داخلی انجام می شود ۳۰۰میلیون دلار هزینه شده و برای تکمیل این طرح به حدود ۸۰۰میلیون دلار اعتبار نیاز است.

بیژن زنگنه افزود: نخستین محصولی که از بندر جاسک صادرخواهد شد میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال آینده انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌شود.

به گفته وی با توجه به  هدف‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه منطقه مکران و جاسک از ۱.۸ میلیارد دلاری که برای طرح راهبردی انتقال نفت گوره به جاسک در نظر گرفته شده‌ ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در منطقه جاسک انجام می‌شود.

علاوه بر این با ساخت دو پالایشگاه در جاسک موافقت شده و پس از آن توسعه پتروشیمی و انتقال گاز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم چهره این منطقه را تغییر دهیم". 

در طرح خط لوله نفتی گوره به جاسک، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد تأمین لوله و حدود ۴۸ میلیون دلار مربوط به ساخت پمپ‌های انتقال می‌شود که از کارخانجات داخلی و با تکیه بر توان داخلی در حال تأمین است.

مبداء این خط لوله منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه ریزی شده است، متصل می‌شود.

در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله سازی ماهشهر و لوله سازی صفا فعالیت می‌کنند.

در این طرح حلقه اول توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و در حلقه دوم ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید خواهد شد و سپس لوله‌سازان داخلی این ورق‌ها را تبدیل به لوله می‌کنند.

شهرستان جاسک در شرق استان هرمزگان بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد دارای اهمیت فراوانی بوده که امروز به کانون توسعه ای مکران تبدیل شده است.

سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

سواحل مکران فرصتی ویژه برای جذب سرمایه گذاران و توسعه و عمران شهرستان‌های جاسک، سیریک و میناب در شرق استان هرمزگان است.

شهرستان جاسک دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

رای دادن به این مورد
(1 رای)
منتشر شده در گزارش ویژه
کد خبر: 2995

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge