امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402 برابر با 19 مارس 2024

میناب محلی مناسب برای احداث سازمان مکران / شهرستان میناب دروازه مکران زمین

شهرستان میناب دروازه مکران زمین / میناب اولین شهرستان در سواحل مکران از نظر جمعیت ، مرکز شرق هرمزگان ، دومین شهرستان هرمزگان  و دارای فرمانداری ویژه ، محلی مناسب برای احداث سازمان مکران  است

براساس مصوبه مجلس مقرر شد سازمان توسعه سواحل مکران" تاسیس شود / محدوده شهرستان‌های میناب، سیریک، جاسک، چابهار و کنارک ایجاد می‌شود

 

میناب نیوز : سازمان توسعه سواحل مکران» بر اساس مصوبه مجلس در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه و در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی موضوع افزایش توان مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور تاسیس شود

به گزارش میناب نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست علنی امروز مجلس (۲۸ اردیبهشت ماه)  و در ادامه رسیدگی به مواد ارجاعی لایحه تنظیم برخی از احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون مشترک، ماده الحاقی ۶۵ این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

براساس این مصوبه مجلس مقرر شد در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی موضوع افزایش توان مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور و اجرای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه موضوع تقسیم کار و تعیین نقش ملی در مناطق، استان‌ها، نواحی و سواحل و جزایر کشور و حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در مناطق کمترتوسعه‌یافته، توسعه‌ اقتصاد دریایی جنوب کشور و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه‌های دارای مزیت به‌منظور بهره‌برداری از استعدادهای سواحل جنوب شرقی کشور، بهره‌مندی جامعه محلی، استفاده از سرمایه‌ها و فرصت‌های بین‌المللی و کاهش عدم تعادل‌های مناطق کشور، "سازمان توسعه سواحل مکران" به عنوان سازمان توسعه‌ای با شخصیت شرکتی برای برنامه‌ریزی، اجراء و نظارت بر برنامه‌های توسعه در سواحل مکران در محدوده شهرستان‌های میناب، سیریک، جاسک، چابهار و کنارک ایجاد می‌شود.

براین اساس مقرر شد، اساسنامه این سازمان و نیز محدوده جغرافیایی آن و آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی مربوط حداکثر ظرف مدت ۴ ماه پس از تصویب قانون برنامه پنجساله ششم توسعه به پیشنهاد سازمان توسعه مذکور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

وکلای ملت همچنین مصوب کردند تمامی وظایف و اختیارات دستگاه‌های اجرایی، نهادها و مؤسسات عمومی به غیر از دفاعی- امنیتی، قضایی و امور خارجه و همچنین تمامی دارایی‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی اعم از منقول و غیرمنقول و تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها (در حال بهره‌برداری یا اجراء)، در منطقه سواحل مکران به این سازمان واگذار می‌شود.

این محدوده در چهارچوب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران و قانون تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران اداره می‌شود و از قوانین عمومی کشور از جمله قوانین کار و تأمین اجتماعی، اداری و استخدامی، محاسبات عمومی و غیره خارج است.

چگونگی ارتباط مناطق آزاد این محدوده با سازمان، در اساسنامه تعیین می‌شود.

 

 

جغرافياي منطقه ايي مكران:ارتفاعات مكران از جهت طولي از  ميناب، رودان، فارياب منوجان شروع و به سمت شرق تا ارتفاعات داخل استان سيستان و بلوچستان در حوزه نيك شهر، قصر قند، پيشين تا مرز پاكستان گسترش مي­يابد و از جهت عرضي و پهناي جثه ارتفاعات بعد از حاشيه سواحل تیاب میناب ،سيريك، جاسك زرآباد حد فاصل آن تا حوزه بشاگرد شمالي و باتلاق جازموريان و جنوب كرمان، حوزه ايرانشهر كشيده مي­شود.

 منبع:

دریاهای کرانه های جنوبی ایرن به دلیل گسترده بزرگ سرزمین های مکران ایران زمین، در سواحل شهرستان های چاه بهار و جاسک و میناب و بندر عباس و بلوچستان پاکستان، دریای مُکران و دریای کرمان خوانده می شده است. فاصله بندرها و کرانه های ایرانی دریای مکران (عمان) به خط مستقی از مشرق به مغرب به این شرح است: از بندر گواتر تا چاه بهار حدود نود کیلومتر (بندر تیز یا طیس در پانزده کیلومتری شمال بندر چاه بهار و بندر کنارک در حدود ۶۵ کیلومتری مغرب بندر چاه بهار، در حاشیه غربی خلیج چاه بهار قرار گرفته است. از چاه بهار تا بندر جاسک حدود ۲۹۰ کیلومتر؛ از بندر جاسک تا دماغه کوه حدود پنجاه کیلومتر؛ از راس الکوه، که ساحل به سوی شمال امتداد می یابد، تا مصب رود میناب حدود ۱۴۵ کیلومتر. رود میناب [شاید خوریتاب] را با رود آنامیس که، به روایت مورخان یونانی، نِئارخوس، سردار اسکندر، حدود ۳۰۰، ۲ سال پیش در کنار آن پیاده شد و به اردوگاه اسکندر در داخل ایران رفت، مطالبق می دانند (گابریل، ص۳۱ ؛ مستوفی، ص ۴۶، ۵۲ – ۵۳). فاصله شهر میناب تا رأس خلیج فارس (بندر عباس) از جاده اصلی به حدود ۱۰۴ کیلومتر می رسد. در این فاصله، بخش بیابان از شهرستان میناب قرار دارد که آخرین قسمت کرانه ایران در ساحل بحر مکران است. (دایره المعارف بزرگ اسلامی)

منبع: http://www.sunnatnews.net/

بلوچستان از نظر تقسیمات اولیه به دو بخش کلی تقسیم می شود.بخش سرحد و بخش مکران .مکران سرزمینی است پهناور که در دهانه دریای پارس یا خلیج فارس قرار دارد.وسعت این سرزمین در طول تاریخ به دلایل گوناگونی تغییر کرده است. منطقه ای که در ساحل دریا قرار دارد که نام ساحل نیز بر آن دریا نهاده شده بود یعنی دریا مکران.معمولا از میناب یا به روایتی از بندر عباس تا گوادر یا به روایتی دیگر تا کراچی که از شهرهای مهم پاکستان است را مکران گویند. تمام شهرهای مکران در ساحل دریا مکران یا نزدیک به آن واقع شده اند.

منبع:

-جلگه‌های ساحلی خلیج فارس و دریای عمان در جنوب ایران در طول تقریبی ۱۴۸۰ كیلومتر در مجاورت دو دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد و رودخانه میناب، این منطقه ساحلی را به دو قسمت جلگه ساحلی خلیج فارس (از مصب اروندرود تا میناب) و جلگه ساحلی مكران (از میناب تا مرز پاكستان) تقسیم می‌كند. تنگه هرمز در ۸ كیلومتری بندرعباس حدفاصل میان این دو دریا قرار دارد.

منبع : مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران

رخداد مس رسوبی دمشهر، در فاصله 18 کیلومتری شمال میناب، در شرق روستای دمشهر قرار گرفته است. منطقه مورد مطالعه، مرز غربی مکران با زاگرس محسوب می شود که شامل لایه های رسوبی عمدتا ماسه سنگی، مارنی و کنگلومرایی به همراه رسوبات تبخیری و کمی شیل می باشد. رخنمون های سنگی منطقه مورد مطالعه از واحدهای رسوبی مربوط به میوسن و پلیوسن (ماسه سنگ خکو) تشکیل شده است که بخشی از طاقدیس میناب محسوب می شود و حد فاصل دو گسل میناب و زندان تشکیل شده است. کانی سازی مس در لایه های سیلتی و ماسه سنگی احیایی به رنگ سبز تا خاکستری و عمدتا در لامینه های غنی از مواد آلی و بقایای گیاهی تشکیل شده است که در تناوب با لایه های قرمز رنگ از جنس کنگلومرا و ماسه سنگ قرار گرفته است. عیار مس در این اندیس بین 0.463 تا 4.641 درصد و عیار نقره تا 77.7 ppm تغییر می کند. شواهد زمین شناسی و پتروگرافی و ساختاری منطقه نشان می دهد که کانی سازی از نوع مس رسوبی لایه قرمز (Red bed) است. براساس این مطالعه دمشهر، اولین بار به عنوان اندیس مس رسوبی معرفی می گردد.

منبع:پایگاه داده های علمی تمام متن

http://www.tpbin.com/

توجه:مطالب این صفحه در حال بررسی است 

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge