امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403 برابر با 20 آوریل 2024

گامی در جهت پایداری تولید و خروج از تک کشتی محصول در هرمزگان

میناب نیوز:رییس سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان گفت:باهدف جلوگیری از ضرر وزیان كشاورزان در سال زراعی جدید( مهر91تا مهر 92) طرح اصلاح اگلوی كشت زراعی در سطح این استان به مورد اجرا گذاشته می شود.

به گزارش میناب نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ،مهندس علینقی صالحی ،ازاین طرح بعنوان مهم ترین اولویت کاری این سازمان نام برد که در سطح حدود56 هزار هکتار از محصولات خارج ازفصل این استان با پیش بینی تولید یک میلیون و340هزارتن عملی می شود.

وی ،با بیان اینکه هر ساله به علت نوسانات شدید قیمت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل و تک کشتی (افزایش سطح زیر کشت یک محصول به خصوص)خسارات زیادی به بهره برداران وارد می شود ابراز داشت: برنامه ریزی شده تا با همکاری بهره برداران با مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی وعمل به توصیه های آنان این خسارت ها را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

مهندس صالحی اضافه کرد: تولید انبوه و عرضه ناگهانی آنها در یک زمان معین و عدم کشش بازار باعث کاهش می شودبه طوریکه برای کشاورز برداشت محصول نیز به صرفه نیست و در نتیجه شاهد از بین رفتن صدها هزار کیلوگرم محصول گوجه فرنگی، بادمجان، پیاز و یا سیب زمینی هستیم.

این منبع یادآور شد برای جلوگیری از تکرار چنین مسائلی مواردی شامل اصلاح اگلوی کشت و تعدیل کشت برخی از محصولات، رعایت اصل مهم و اساسی تناوب، تولید مطابق با تقاضا( تنظیم بازار) از سوی این سازمان پیش بینی و مطرح شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بااشاره به تجربیات این سازمان تاکید کرد:عمل به برنامه های مطرح شده موجب جلوگیری از نوسانات شدید قیمتها، جلوگیری از هدر رفت منابع (آب، خاک و سرمایه) و همچنین جلوگیری از شیوع برخی از آفات و بیماری های گیاهی می شود.

وی گفت: برای عملیاتی کردن طرح 'اصلاح الگوی کشت زراعی' بایستی بهره برداران قبل از آغاز کشت با مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستانهای محل سکونت خود هماهنگی لازم را بعمل آورده و بر اساس توصیه های فنی، کارشناسی اقدام به کشت انواع محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل کنند.

وی تصریح کرد: ارایه کلیه خدمات به بهره برداران مشمول طرح 'اصلاح الگوی کشت زراعی' شامل ثبت مشخصات در سامانه اطلاعات برای دریافت انواع نهاده ها با توجه به انقعاد قرارداد کشت و عمل به اجرای توصیه های فنی ارایه شده از سوی مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستانها امکان پذیر خواهد بود.

در اطلاعات منتشره آمده است همه ساله بنا به دلایل ذکر شده وهمچنین نبود امکان برنامه ریزی و ساماندهی در خصوص مواردی همچون افزایش کرایه حمل و نقل و کمبودصنایع تبدیلی و تکمیلی هزاران کیلوگرم محصول تولیدی خارج از فصل در استان هرمزگان، منطقه جیرفت و کهنوج و شرق بوشهر ضایع می شود.

رای دادن به این مورد
(0 رای)
کد خبر: 1018
برچسب زدن

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge