امروز: دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 برابر با 28 آوریل 2024

هرمزگان به اندازه هشت استان کشور درآمد دارد / در میناب 80 نوع صنایع دستی تولید می شود

میناب نیوز : استاندار هرمزگان گفت : هرمزگان به اندازه هشت استان کشور درآمد دارد.

به گزارش میناب نیوز ، دكتر جاسم جادری در نهمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان با بیان اینکه در دولت یازدهم انتخاب استانداران براساس شاخص انجام کارهای توسعه ای انجام شد، عنوان کرد: ما نیز در هرمزگان از روز اول برنامه درآمد هزینه ای استان را تدوین و به وزارت کشور ارائه دادیم و هرمزگان جزء پنج استان انتخاب شده برای اجرای برنامه توسعه پایدار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است که هم اکنون در حال تنظیم این برنامه هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته میزان درآمد گمرکات هرمزگان 10 هزار میلیارد تومان و درآمد عوارض ارزش افزوده این استان نیز هزار و 800 میلیارد تومان بود و هرمزگان به اندازه هشت استان کشور درآمد دارد.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اجرای تمرکز زدایی و تفویض اختیارات بیشتر به مدیران استانی، افزود: در حال حاضر مدیران ما مدیران هزینه شده اند و تنها با دریافت بودجه کار می کنند و اگر وزرا و روسای سازمان های کشوری اختیارات بیشتری به مدیران کل مربوطه در استان ها تفویض کنند از این حالت خارج خواهیم شد.

جادری خواستار اجرای سیستم درآمد هزینه ای برای استان هایی همانند هرمزگان که به لحاظ اقتصادی و درآمدزایی توانمند هستند، شد و بیان داشت: سال گذشته هرمزگان 800 میلیارد تومان مازاد درآمد از عوارض ارزش افزوده به حساب خزانه واریز کرد که طبق قانون برنامه پنجم باید 50 درصد آن به استان بازگردد اما در نهایت شش میلیارد و 300 میلیون تومان به استان بازگشت که این میزان تخصیص انگیزه را از مدیران می گیرد.

وی گفت: ما می توانیم هرمزگان را با درآمدهای استانی اداره کنیم که باید برای آن راهکارهای قانونی در نظر گرفته شود و اگر قرار است طبق رویه قبل کار کنیم حداقل باید قانون بازگشت مازاد درآمد اجرایی شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قرار است محدوده منطقه آزاد جاسک توسط دولت تعیین شود، اظهار داشت: در حال حاضر در جاسک تحرکات اقتصادی زیادی در حال انجام است و قرار است در این شهرستان 14 پروژه بزرگ ملی همانند بندر مادر، پایانه صادرات نفت، شهرک صنعتی ایران و چین و پالایشگاه هرمز احداث شود.

جادری خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ها در جاسک نیازمند نیروی انسانی متخصص است و اگر قرار است از دیگر استان ها به جاسک نیرو بیاید این منطقه نیز به عسلویه دوم تبدیل می شود و مردم هرمزگان از آن بهره کافی نمی برند و ما تاکید داریم که نیروی تکنسین و متخصص ماهر برای توسعه جاسک باید در هرمزگان تربیت شود و اگر نیرویی نبود می توان از دیگر استان ها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید در طرح های توسعه ای جاسک و صنایع انرژی بر پارسیان نیروهای ماهر و متخصص هرمزگان به کار گرفته شوند.

استاندار هرمزگان همچنین به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی این استان اشاره کرد و افزود: هرمزگان یکی از مقصدهای گردشگری است که از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار است و این استان باید از گردشگری کسب درآمد کند.

جادری اضافه کرد: صنایع دستی استان هرمزگان نیز در کشور نمونه است و تنها در میناب 80 نوع صنایع دستی تولید می شود اما برای عرضه این صنایع دستی با چالش های زیادی مواجه هستیم که باید رفع شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان یادآور شد: برای هرمزگان در برنامه ششم توسعه توسعه دریامحور تعریف شده و با وجود ظرفیت های خوب دریایی در این استان، بسیار ناچیز از آن استفاده شده و باید بتوانیم در صنایع وابسته به دریا رشته های علمی ایجاد کنیم و کشتی سازی و بنادر و گردشگری این استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

رای دادن به این مورد
(1 رای)
منتشر شده در گزارش ویژه
کد خبر: 1515

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge