امروز: جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

اگر فرودگاه میناب نباشد / اگر فرودگاه بم نبود

میناب نیوز : اگر فرودگاه میناب نباشد ؟

 به گزارش میناب نیوز ، اگر فرودگاه بم نبود، معلوم نبود تلفات جانی زلزله تا چه اندازه بیشتر می شد.

در همان ساعات بعد از وقوع زلزله، با همکاری کارشناسان وقت فرودگاه کرمان، پاکسازی باند و آماده‎سازی تجهیزات انجا می شود و در ساعت ۱۵:۳۰ اولین هواپیما که یک C۱۳۰ ارتشی بود درفرودگاه بم به زمین می نشیند.

پس از آن یک فروند هواپیمایایرباس ماهان و تعدادی هلی‎کوپتر به زمین نشستند.

نیروهای کمکی از سایر فرودگاه ها بتدریج به منطقه آمدند و مدیریت فرودگاه بم، کم کم در شرایط خاص بحرانی آن روزگار شکل گرفت.

پارک کردن ۱۷ هواپیما در پارکینگی با ظرفیت ۴ هواپیمانشان از محدودیت های فراوان از یک طرف و مهارت های شایان تحسین کارشناسان فرودگاهی از طرف دیگر دارد.

در ادامه در طول ۲۴ ساعت بعد زلزله حدود ۶۲۵ پرواز در این فرودگاه سرویس داده شد،چدر شرایطی که کنترل پرواز بدلیل آسیب دیدگی برج، از بیسیم داخل دستگاه یک خودرو آتشنشانیانجام می شد.

شرایط در فرودگاه بم بگونه ای بود که بطورهمزمان هواپیماها درحال تیک آف و لندینگ بودند و بین ۱۰تا ۱۵ هواپیما درحال تخلیه کمک‎ها و نیروهای امدادرسان و سوارکردن مجروحین بودند چند هواپیما هم در فراز فرودگاه درحال هولدینگ برای نشستن بودند.

در مدت ۱۰ روز از رخداد زلزله بم، ۴۵۴۵ هواپیمای بزرگ و کوچک در فرودگاه کوچک و با امکانات کم بم نشست و برخاست کردند! نقش فرودگاه بم در رسیدن کمک های کشورهای دیگر نیز بسیار برجسته بود، در ۱۵ روز اول حادثه، تعداد پروازهای خارجی به فرودگاه بم ۳۴۲ پرواز توسط ۱۷۱ فروند هواپیما بود که از ۶۳ کشور انجام گرفت و در این میان، اوکراین با ۲۸ پرواز،آذربایجان با ۲۶ پرواز، اردن با ۲۲ پرواز، ترکیه، سوئیس و آمریکا با ۲۲ پرواز، عربستان و امارات با ۱۶ پرواز، آلمان، ایتالیا وکویت با ۱۲ پرواز، روسیه، بلاروس و اسپانیا با ۱۰ پرواز بیشترین پروازها را داشتند در زمان اوج بحران پس از وقوع زلزله، از طریق فرودگاه بم، در مجموع بیش از ۸۰۰۰ مجروح را به شهرهای مختلف اعزام شد و بسته‎های امدادی فراوانی نیز به دست مردم بم رسید.

خیلی مهم است که یادآور تلاش و ایثارگری های پرسنل و کارشناسان و مدیران وقت فرودگاه های کرمان، بم و سایر فرودگاه هایی که نیروهائی کمکی به فرودگاه بم ارسال کردند، باشیم.

پرسنل بخش های مختلفی در ایمنی زمینی و مراقبت پرواز و الکترونیک که بدون تلاش شبانه روزی آنها، امکان انتقال ۸۰۰۰ مجروح و هدایت امداد و نجات هوائی امکان ناپذیر بود نگارنده از نزدیک شاهد نقش ویژه و برجسته فرودگاه بم در مدیریت بحران حادثه بود.

خواسته به حق مردم شهرستان انقلابی میناب توسعه فرودگاه میناب در مکان یا ایجاد آن در مکان جدید است .

رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در گزارش ویژه
کد خبر: 3607

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge